16.oktoober Rahvusooper Estonia
Mihhailovi teater (Sankt-Peterburg)
Nacho Duato ühevaatuselised balletid
12+
SÕNADETA
Muusika: Franz Schubert
Koreograafia, kostüümid, dekoratsioonid: Nacho Duato
Valguskunstnik: Brad Fields (Nacho Duato originaalidee)
Koreograafi assistendid: Thomas Klein, Gentian Doda
Balleti kestvus 30 min.
DUENDE
Muusika: Claude Debussy
Koreograafia: Nacho Duato
Kunstnik-lavastaja: Walter Nobbe
Kostüümikunstnik: Susan Unger
Valguskunstnik: Nicolas Fischtel
Koreograafi assistendid: Tony Fabre, Eva Maria Lopez Crevillen
Balleti kestvus 30 min.
Preemia „Kuldne Mask" nominatsioon 2012.a. – Parim balletilavastus.
NUNC DIMITTIS
Muusika: Arvo Pärt, David Azagra
Koreograafia, kostüümid, dekoratsioonid: Nacho Duato
Valguskunstnik: Brad Fields
Kostüümide tehniline kunstnik: Alla Marussina
Repetiitor: Kirill Mjasnikov
Peakoormeister: Vladimir Stolpovskihh
Balleti kestvus 25 min.
Ei ole erinevust, kas tegemist on klassikalise balleti või kaasaegse tantsu tantsijaga. Erinevus on selles, kas tantsija on hea või halb. Mul pole teisi artiste vaja, ma armastan neid siin. Mulle meeldib väga, kui publik aplodeerib mulle kui koreograafile. Aga veel rohkem meeldib, kui ma saan artistile õpetada seda, mida ta ei tea, avada temas selle, mis on veel peidus.
Nacho Duato intervjuu ajalehele „Kommersant"
Duato stiili evolutsiooni ei saa kirjutada ealiste iseärasuste või tema ande mehistumise arvele: „hispaania" Duato hilised tööd erinevad tema Venemaal tehtud töödest ikka väga suuresti. Siin saab esmakordselt meie ajaloos rääkida vene trupi mõjust Euroopa koreograafile. Siiamaani on kõik läänest Venemaale originaalballette lavastama tulnud loojad töötanud meie artistidega väga lühikest aega, nii et koreograafi stiiliga pidid harjuma eelkõige tantsijad, kes pidid loobuma ka oma plastikasse sisseharjunud harjumustest. „Mihhailovski" kunstiline juht Nacho Duato ei lahku aga Peterburi proovisaalidest ning on tundliku autorina, kes sõltub töömaterjalist ja keskkonnast, saavutanud ilmselge Peterburile omase värvingu.
ajaleht „Kommersant"
Nacho Duato on kompromissitu inimene – lõikavalt musikaalne, pannes hämmastama, kui näivalt loomulikult, nagu hingaminegi, tuleb esile tema virtuooslik kompositsioonitunnetus. See on täiesti peadpööritav – näha, kuidas sinu silme all sünnib see, mis elab edasi ilmselt ka siis, kui sind ennast enam pole. Selles mõttes on Duato loomulikult üks Peterburi kõige kõrgema klassi autor.
ajakiri „Afiša. Sankt-Peterburg"
„Sõnadeta" on ballett Schuberti muusikale kaheksale artistile ja nende varjudele (keeruline Duato enda väljamõeldud valguskujundus, mille teostas Brad Fields) säilitab koreograafile omase eleegilise intonatsiooni, kuid toob esile rahutu tuiksoone, tekstis sisalduv ärevus on tugevam. Lavastuses jääb kõlama selge surmahirm ja soov saada armu. Kellele see suunatud on? Selle poole, kelle poole sirutab oma käsi väike kurb rahvahulk.
Kasutades Arvo Pärdi religioosset muusikat (Nunc Dimittis), vene kirikutes kõlab Siimoni laul kui „Nunc Dimittis" ja lisada siia fragmente David Azagra loomingust, soovib Duato kõnelda vaimsetel teemadel. Siimon sai ilmutuse, et ta ei sure enne, kui on näinud Messiast, nähes Jeesuslast, tänab Siimon jumalat, et talle lubatu täidetud sai.
Ajakiri „Time Out"
Ballett „Duende" sündis Debussy muusikast. Siin puudub refleksioon ja võimutseb kiirus, looduses toimuv pidev vaheldumine, stiihiate ja vitaalsete jõudude mäng. Ühesõnaga, impressionism. Lainelised liikumised segatud akrobaatikaga meenutavad loitsimist, mis on üles ehitatud nii, et tundub, nagu näeksime me päikesekiiri, kummitavat kuud, murdlaineid ning ojavulinat. Flöötide ja harfi kõlade saatel ballett näitab inimkeha nõtkust ja teravaid poose, kutsudes mälus esile midagi paganlikku või antiikset – ehk lõbutsesid Duato arvates niimoodi nümfid ja pooljumalad?
ajaleht „Novõje Izvestija"