Загрузка...

Teater 'Helikon-opera' - Doktor Haass



Teater 'Helikon-Opera', Moskva

Aleksei Sergunin
Doktor Haass
ooper-kollaaž 11-s pildis
 
Libreto: Ljudmila Ulitskaja
Lavastaja: Denis Azarov
Dirigent: Valeri Kirjanov
Kunstnik: Dmitri Gorbas
Kostüümikunstnik: Vanja Bouden
Valguskunstnik: Deniss Jenjukov
Videokunstnik: Mihhail Zaikanov
Koormeister: Jevgeni Iljin

Näitlejad: Vitali Fomin, Mihhail Davõdov, Lidia Svetozarova, Dmitri Ovtšinnikov, Aleksandr Kisseljov, Aleksandra Kovalevitš, Konstantin Bržinski, Kirill Novohhatko, Dmitri Ponomarjov, Dmitri Jankovski, Aleksei Dedov, Mihhail Serõšev, Jevgeni Jegiazarjan
 
Etenduse kestvus 1 tund
16+

Doktor Haass on see, kes hävitati oma elu ajal ning kustutati ka meie mälust. Ometi oli see inimene, kes andis oma elu teiste eest, elu heidikute eest, nagu ta ise väljendus, kes olid teatud mõttes ullikesed. See tähendab, et Haass ei tunnistanud tavakäitumise reegleid, ta oli võõras, sakslane, arst, kes tuli Venemaale noore mehena, rikastus keisri sugulaskonda ravides, hiljem aga raiskas oma viis maja ning mõisa kurjategijate, 'põlatud rämpsu', süüdimõistetute peale…

Ljudmila Ulitskaja, intervjuu ajalehele 'Novaja Gazeta'

Püüdsin Haassi teadvuse evolutsiooni muusikas väljendada.
Aleksei Sergunin

Ooper doktor Haassist pole kirjutatud biograafilisena, vaid kui tekst, mõtteline telg, mis läheb läbi sunnitööliste, arreteeritute, haavatud sõdurite saatuse, tulles XVIII sajandist, mil sündis Haass ja olid Napoleoni sõjad, kuni meie sajandi Gulagi epohhini. Etenduses on see vabaduse puudumine ja arreteeritute maailm lahendatud konkreetsuse ning muljetavaldava metafoorsusega.

Tegelikult pole ooperi 11 pilti mitte lihtsalt tegevus, mis on venitatud sündmuste liiniks ajastute vahel ning eraldatud massistseenidega, orkestri vahemängudega, tasase mantrataolise üminaga, mis õhus ripub. Siin on dramaturgiliselt hoopis teistmoodi ülesehitatud liikumise dramaturgiaga, kus iga episood on pealekauba veel tunnistajaks doktor Haassi pühast elust. Iga selline episood saab oma mastaabi ja jõu mitmest 'allikast': kiirest aforistlikust tekstist, milles puuduvad ooperi retoorikale omased aariad ja duetid; partituuri muusikalisest kollaažist, kus kontrastselt põrkuvad barokne keelpillifaktuur, elektroonilised helid, ekstaatilised orkestri kooslused Šostakovitši stiilis, rokk, spirituaalne muusika ning itkud. Aga kõigele sellele lisaks ka absoluutse täpsusega ettekantud lavalistest vormidest, milles töötab kõik: koorilauljatest ansambel, kes tunni aja jooksul elavad läbi tuhandete inimeste elud alates sunnitöölistest ja sõduritest kuni aadlikeni välja; samuti ka montaažist kohutava vanglastatistikaga, vangide fotodega, videopildist äralõigatud jäsemetest ning kirurgilisest operatsioonist.

'Rossiiskaja Gazeta'